2010. július 12., hétfő

Fernie,Elk,Wigwam River.2010.07.1.-5. 1.rész.

Az első beöltözés.Mi mindenre jó egy nagy plató?! ;-)
Az első hal!Cutthroat.
Az első Mountain Whitefish.
Pér+Paduc+Szilvaorrú egyvelege kb.
"szilvaorr"
Elég jól küzd a sebes vízben.
Víz alatt.
A túra legkisebb hala.Hatalmas stonefly nimfára.
Alig 1 arasznyi.
Egyszem Bull trout.42cm
Neki is a stonefly kellett.
Cutthroat

Átlag méret
szák+hal+bot
A szák mélyén.
Kiskorában lefejelt egy sziklát :-D
40cm körül
A háttérben a nyerő szakasz,ami a túránkat megmentette.
A legnagyobb 52cm
Westslope cutthroat.
Pisti fáraszt...
szákol...
pózol...
és persze visszaenged :-)
Szép színeik vannak.
Michel creek.Pisti fogta az első halat aznap.
Nem is rossz méret.
Kövér,jól táplált halak élnek errefelé.
Cseh nimfával Whitefish a rohanó vízből.
Kicsit megviselt volt.
..vissza.
sporthal,bár itt nem sokra becsülik.
Voltak ilyen narancsos cuttok is.
Világító narancs csík a torkán.
Sokpettyes.
Egy szebbecske.
Erőteljes színek.Kezemben a favorit száraz légy.PMD CDC.
Egész jól belejött ;-) szákol...
pózol...
elenged...
A estére végre kisütött a nap is.A háttérben érdekes felhő látható.Ilyet még nem láttam.
Az örömünk csak átmeneti volt.Jött a következő esőfelhő.
Na nem is tudom hol kezdjem.Rengeteg mesélni való lenne,de a rengeteg kép miatt nem tudom egybe sűríteni.Az első bejegyzésben kicsit előre haladva a halas képek és a pecás élmények lesznek.A következőben az út,a látnivalók,érdekességek,"autós off-road rally",Wigwam kirándulás,állatok,halkaják stb lesznek bezsúfolva.A végén pedig 1-2 videó is lesz,bár kevés készült.

Nagy várakozással készültünk az egyik idei nagy túránkra,aminek célja a messzi Elk és Wigwam river volt.Ezek a folyók BC a kanadai Sziklás hegységben találhatóak,közel az USA és az Albertai határhoz.A környéken rengeteg folyó van a Worldclass II osztályba sorolva,ami Kanadában a legmagasabb besorolás.Ezeket a vizeket jobban vigyázzák és szigorúbb feltételek mellett horgászható,mint a többi víz.Általában rövid a szezon rajtuk és az élőcsalis horgászat tilos!Legtöbb vízen csak a legyezés a megengedett és sok szakaszon kizárólag C@R a peca.Az Elk egyik legnagyobb vonzereje a gazdag Westslope Cutthroat állomány,ami rendkívül jól fogható különféle száraz legyekkel.A Wigwam pedig a hatalmas Bull troutjairól híres!Ezek akár 10kg is megnövő ,agresszív ragadozók,kitartóan és erősen védekeznek.Ívás előtti időszakban pedig csodaszép piros színekre váltanak,éles,hófehér csíkkal az úszóikon.
Az indulás előtti napok,hetek a készülődéssel teltek.Infóvadászat a neten,légykötések,felszerelés kiegészítése,Pistinek gázló beszerzés,új orsó,új botok,stb.Indulás előtti pakolás,számtalan ellenőrzés,hogy minden bent van-e,kaja beszerzés,légykötő táska szelektálás,zsinór csere,bot ápolás,stb...
Szerda:
A meló végét már nagyon vártam.A megbeszéltek szerint,ha végzem már indulunk is.A tervezett 3 órás indulás elcsúszott estére,mert Pisti barátomnak melója volt még.Este végül útra keltünk,hogy bő 900km autózás után az Elken dobálhassuk a friss kötésű legyeinket.Az út hamar fogyott,szinte megállás nélkül dumáltunk ,tervezgettük a taktikát,próbáltam az elméleti részét átadni az "újoncnak",akinek ez volt az első száraz legyes és nimfás pecája.Mit,hol,hogyan,mikor,miért stb.Úgy terveztük,hogy amíg látunk megyünk,aztán szunya vhol és hajnalban tovább,hogy lássunk vmit az úton.A késői indulás miatt inkább tovább mentünk.Éjjel 2-kor megálltunk egy 1,5-2 órás alvásra,de be kellett látnunk ez nem éppen fényűző az ülésben.Alig 1,5óra múlva arra ébredtem,mintha hangyabolyban ülnék.Elgémberedett mindenem.Még sötétben el is indultunk tovább.
Csütörtök:
Pirkadat után feltűntek a Sziklás hegység vonulatai.Közel vagyunk már!Rengeteg folyó,patak,tó mellett vezetett az utunk.Átkeltünk néhány hegyen,volt,ahol a hóhatár közelében voltunk.Egy parkolóban még havat is fotóztam!Időnként szédítő magasságú utakon,mély szakadékok mellett mentünk.Asszem elég,ha azt mondom a táj Gyönyörű!A képekről majd talán látszik vmi belőle.Egyébként ezt az utat(3sz.) az egyik legszebbnek mondják az itteniek.
A hajnali indulás miatt már délelőtt elérkeztünk Elko-ba,ahol befordultunk az Elk völgyébe.Hamarosan meg is láttuk a folyót!Pár kép és mentünk is olyan helyet keresni,ahol le tudunk jutni a folyóhoz,mert ez nem mindenhol lehetséges a meredek part miatt.Meg is álltunk az első alkalmas helyen és gyors körbenézés után,már húztuk is magunkra a gázlókat.Az első pillanatban már láttam,hogy nem lesz könnyű pecánk.Az előrejelzés szerint apadt ugyan a víz,de még mindig majd' a duplája volt a vízhozam a nyárinak,ami azt jelenti,hogy veszettül ment a víz!Próbálkoztaam pár dobás erejéig a nagy stimulátorral,de semmi érdeklődés nem volt.Hamar nimfára cseréltem és fél óra próbálkozás után végre egy koppintást követően görbült a Vision GT Four.30cm körüli szép kis Cutthroat volt a tettes.Még volt egy rántás később,de semmi több.Továbbállás mellett döntöttünk.Elég rosszul indul...Az autóból bámuljuk,hogy hol is kellene folytatni,amikor pár szigetet fedezünk fel.Fék,parkolás és rögtön be a kis ágakba.Itt már nem megy olyan vadul,mint kint a főágon és remélem,hogy akad hal is.Nimfára nemsoká meg is jön az első pisztráng.Nagy,6-8-as Sza bi és stonefly nimfákkal próbálkozunk,amik úgy tűnik működnek.Pár pinyó után egy új halat sikerült fognom,aminek a neve Mountain whitefish.Ez egy pér+szilvaorrú+paduc keveréke kb és a gyors vizeket kedveli.Apró szájával meglepően nagy méretű nimfákat is bevett!A termetéhez képest elég jól védekezik,ennek ellenére mégsem sokra tartják ezt a halat az itteni pecások.A környéket lehorgásszuk,de pár pinyón és whitefishen kívül semmi egyéb.Nem túl jó kezdés.Pisti alig lett halszagú,de én sem dicsekedhettem hatalmas eredménnyel.Az idő az ilyenkor szokotthoz képest nagyon hideg!Július van,de pulóver,dzseki kell.Este még a szigetek végénél a sodrás szélén sikerült az utolsó pinyót elcsípni száraz légyre,amikor tőlem alig 1m-re egy akkora rablás volt,hogy a víz rám fröccsent!Ezt gyorsan megismételte még 1 m-rel bentebb és eltűnt a valószínűleg elég komoly méretű Bull!Ennek "örömére" a száraz helyett,sztrímert kötök az 5# botra a 0,16-os előkére.Pár üres próbálkozás után feladom mára.Asszem jobb,hogy nem akadt rá,mert az esélyem O-a lett volna.Elindultunk hát Fernie-be,ahol a szállásunk volt egy barátságos motelben.Útközben már a városi részen észrevettem pár szigetet a túloldalon,ahol szinte tükör víz és pár legyes volt.Mondtam is Pistinek,holnap megnézzük azt a részt!
Péntek:
A hosszú,fárasztó út után nem kellett ringatni egyikőnket sem,így kómába esve,majd 11-ig aludtunk.Gyors reggeli után irány az este kinézett szakasz.A túloldali rész egy szép parkban volt,ahol tenisz,foci,baseball pálya és piknikező területek voltak a hatalmas fák alatt.Ez a csendes mellékág elég bíztatónak tűnt!A 2 sziget között folyó víz egy kavicspadkán átbukva,nekiment egy nagy kövekkel megrakott partnak.A kövek előtt elég jó vízmélység lehetett talán 2m is,mert a sok ólommal megfejelt nimfával sem tudtam lemenni fenékig!Ezután a fenék folyamatosan emelkedve ment egy gyorsabb,sekélyebb részen keresztül vissza a főágba,miközben egy újabb szigetet is körülvett.
Gyors öltözés és pár szó,az éppen kimászó legyesekkel az eredményekről.Hát nem volt túl felvillanyozó.Reggel óta 3an nem fogtak semmit se,2 ugrás láttak mindössze.A 3 pecás is Vancouveri volt :-),mivel nekik is első túrájuk volt,így semmi okosat nem tudtunk meg tőlük.Ha ugrott,akkor van hal!Induljunk,mondtam Pistinek.Végig nimfázom a vizet és ,ha semmi akkor keresgélünk a szigetek körül.A nagy hévvel neki indulást,fél óra kudarc kicsit lehűtötte.Fél óra múlva kb. a kavics padka előtt végre visszarúg a bot!Kicsi,kb. 30cm whitefish.A semminél több,pont 30cm-vel.A padka előtti,burványló,mély víz semmit sem ad.Keserves.A következő szigethez érve a sodrás túloldalán kavargó vízben elcsípi a nimfát vmi.Erőteljes védekezés után egy 42cm Bull a szákban.Ennek viszont nagyon örülök!6-os stonefly kellett neki.Fotó,vissza.Pisti is utolér és elindulunk egy kis mellékágon megkerülni a szigetet.
Útközben átvágunk a szigeten ,ki a főág felé.A víz itt kevésbé rohan,mert a szemközti oldalon megy a fő sodrás.Ott viszont elég vadul!Eredmény O-a.Mondom Pistinek menjünk le a másik sziget elé,mert előző nap ott is láttam pecásokat egy kis ágon lóbálni,de ő inkább felfelé indul,mint később kiderült,rossz döntés volt ;-)
Én megkerestem ezt a helyet.Ez a főágból egy kavicszátonyon átbukó kis vízfolyás volt,ami nekiment a sziget oldalának,ahol derékig érő mélyebb árkot vájva később újra a főágba torkolt.A sziget oldalán behajló ágak,bokrok,gyökerek voltak,igazi jó kis pályát teremtve a pinyóknak.Nimfával próbáltam először a lecsorgó részen,de hamar lecseréltem szárazra,mert a part szélén a "sűrűben" szedések kezdődtek!Ettől kezdve egy nagyon jó 1-1,5 órás öröm peca kezdődött!Szedés pár dobás,látványos kapás,fárasztás,fotó,visszaengedés következett.Pontos dobások kellettek és mozdulatlan légyvezetés.Eredmény 13db hal 30-45cm között és 2 lemaradás!Alakul végre!Innen le a csendes ág végéhez,ahol ez az ág újra csatlakozik a fő sodráshoz.Itt a burványló vízben véletlenül észreveszek egy színes testet,amint ráfordult vmire!Gyorsan rádobom a CDc-t,de alig látni a hullámzó,burványló vízben.A második dobásra,mintha a közelben fordult volna és biztos,ami biztos alapon ráemelek,amire erőteljes rúgás a válasz!Gyors fárasztás és egy pompás színekben játszó 45cm körüli Cutthroat az eredmény.Világító narancs csík a torkán,szép narancsos a fej alsó része és erőteljes színek a testén is és a sok-sok pötty rajta.Hasonlóan színes egyéniség,mint a sebes pisztráng. Itt még 1 hal és 1 lemaradás az eredmény.Ide is érdemes lesz még visszajönni.Később felballagtam a csendes ágba,ahol Pistivel is újra találkozom.Meséli,hogy felment egészen egy patak befolyóig,de egy talán kapáson kívül semmi.Hitetlenkedve hallgatja,a halakról szóló beszámolómat.Erősen du,lassan már este van,mire a csendeset kezdjük vallatni újra.Egész nap aig láttunk repülő rovart,de most kezdenek repülni a különféle kérészek!Vajszínű PMD,barna,szürke,olív,meg kitudja milyen kérészek kezdenek vad rajzásba!Amint pár kikel és elkezd utazni a vízen,mintha csak egy gombot nyomtak volna meg,elkezdődik a nagy zabálás!Az addig süket víz,5 perc múlva fröcsögő,zabáló halaktól lesz népes!!!szép 30-40-45cm halak falják a felszínről a kérészeket!Gyors légycsere és elkezdjük a "vadászatot" mi is.Nem könnyű,de azért akad néhány hal.Szép egészséges,kövér,jól küzdő halak!Pár kép és hamarosan alábbhagy a rajzás és amilyen gyorsan kezdődött ,kb. olyan gyorsan meg is szűnik a "vacsora".Pistinek nem sok hal akadt,de láttam rajta,hogy most kezdi megérteni,miért is akartam szárazzal legyet fogatni vele ;-) Ez a rajzás,a zabálás,a száraz légyre forduló hal rendkívüli élmény neki!A nap végén 30db körül zárok,ez már a várakozásnak megfelelő.Ez a hely lett végül is,ami megmentette a túránkat,mert máshol a töredékét sem lehetett megfogni.Irány a motel.Előtte hambi vacsora,vásárlás holnapra.Légykötés,zuhany,kóma,reggeli kelés.
Szombat:
Mára a Wigwamra terveztünk túrát,amiről a helyi pecás boltokban nem sok jót hallottunk sajnos.Magas,gyors víz és valahol még földcsuszamlás miatt zavaros is.Mind1,ha eljöttünk megnézzük,max. semmit se fogunk.A modern technikának köszönhetően a Loop-os videókon látott trükköt alkalmazva mi is a Google Earth-ről néztük,hogy merre is kellene mennünk.Ha kétségeink támadtak elő a laptop és a műholdas fotók alapján rögtön meg volt a helyes irány!El is jutottunk az erdei földutakon a Wigwam felső részére.Hát kicsit nagyobbra számítottunk.Alig pár méter széles,gyors patak.Pár kép után inkább a kinézett lentebbi híd felé vesszük az irányt.A környék olyan,mint az indiános filmeken!Hatalmas sziklás csúcsok,bozótos,fás részek,rétek,kanyonok,szakadt partoldalak stb.Ezen a részen azt mondták sok a medve.Mindkét fajtából van bőven.Gondolkodtunk is,hogy be kellett volna szerezni a medve sprayből,de végülis kimaradt.Viszont nagyon szerettem volna fotózni 1-2 macit,de ez nem jött össze az egész túrán sem.A hídnál már szélesebb,vadul folyó tiszta vizet találtunk,amit pár dobás erejéig meg is horgásztunk.Dobás,2 körülnézés,bevontatás,2 körülnézés,dobás.Így pecáztam le a szakaszt.Az eredmény nulla.Tovább.
A térkép szerint a hegyet megkerülve,felkapaszkodva a tetejére,lejuthatunk Elkoba.Hajrá!Most megnézzük mit tud a Ram és a 300 paci benne.Útközben találunk egy elágazást,ami az erdőbe vezet,a folyó felé.Nézzük meg.Viccesen mondom,biztos itt lesz egy csomó pecás,mert korábban nem lehetett lejutni a vízhez.Az állam leesik,amikor sátrakat,autókat,ATV-ket látunk meg a tisztáson!!!A világ végén egy kis tábor a víz mellett.Pisti odamegy kérdezősködni és kiderül nem pecások,csak kempingeznek.Szerintük gyors a víz,de mi kicsit lentebb megpróbálunk lejutni a vízhez.Terepszemle és úgy döntünk megpróbáljuk itt is.A víz gyors,de szép kékesen tiszta!Minden kő látszik benne,de semmi.Később már itthon a youtube-n egy videóban szép nagy Bullt fog egy csávó és meglepve látom,hogy pontosan ezen a helyen,csak sokkal kisebb víznél!!!Ők a másik oldalon voltak és az látszik a videón,ahol mi álltunk.Ide visszajövünk!
Átdobálva a horgászható részt,eredmény nélkül továbbállunk.A terep kezd keményedni.Néhol már az aszfaltterepjárók sem tudnának sztem átvergődni.A hegytetőröl fantasztikus a látvány!Leereszkedünk a következő hídhoz,de ott meglepődve látjuk,hogy a kékes tiszta víz helyett,szürkén zavaros.A peca ejtve is,nem mellesleg elég veszélyes a partra jutás.Irány tovább.Visszaérve a tetőre a kereszteződéshez,meglepve látjuk,hogy egy barna csík úszik a folyó egyik felén.Ez a csík hamarosan teljes szélességében ellepi a folyót és karamellás tej színűre festi!Ez kb. 5 perc alatt játszódott le.Ekkor ugrik be a bolban hallottak,hogy gyakoriak most a földcsuszamlások.Egy ilyen okozhatta ezt a hirtelen kávésodást.A hegyre még fentebb kapaszkodva már csak 4x4es autók képesek haladni.Találkozunk ATV túrázókkal is,őzekkel is,Jávor szarvasokkal,csak medvével nem.A hegyről lefelé már az Elk völgyét és a kanyont látjuk,amit az évek során vájt.Nem bánjuk,hogy nem fogtunk semmit,mert már ezért a túráért megérte eljönni!Az út végén elérkezünk Elkohoz.Itt egy hídon átkelve megnézzük mi a helyzet a vízen.A hídtól lefelé van egy nagy duzzasztómű,ami megemeli a vízszintet és azt mondták a boltban,hogy itt dekkolnak a nagy Bullok,aztán innen indulnak felfelé ívni!Csak ez a pár nap kevés erre,hogy minden helyet kipróbáljunk.A hídról bambulva egyszer csak egy fordulás a visszaforgóban!Aztán még1,még 1,még 1.Gyerünk a botokért!!!A híd mellett óvatoskodva közelítem a halakat.A felszínen kicsi kérészek utaznak,amikből időnként levesznek néhány darabot a pinyók.CDC dobás,szárítás,dobás,légycsere,dobás,de semmi.Felteszem az előző napi nyerőt és azt dobálom.Egyszer végre a legyemet nézi ki egy kisebb hal.Elengedem és tovább.A következő már nagyobb.Aztán egyszer csak mint ha megint gombot nyomtak volna,elkezd forrni a víz,szedés,szedést követ.Egy szép hal felvágódik a légyért a mélyből,de alatta vagy 2cm-re hátra arcot vág!Valszeg észrevett,mert alig 5m-re voltam tőle.Később már guggolva dobálok,de a szedések kezdenek abbamaradni.Egy utsó hal azért megkívánja a CDC-t,ami mint később kiderült a túra hala volt.52cm szép,kövér Cutthroat.Pisti sztrímerrel próbálkozott,de pár elakadáson kívül nem történt semmi.Gyerünk az ismert helyekre.A csendesen már az ismert trükkökkel sikerült becsapni pár szép halat és itt Pisti is fog néhányat.Kezd ráérezni a pecára.Az elején még kicsit ügyetlen a szárítás és a vízre tétel,de egyre jobban megy neki.a 4.-ik nap végére már jobban csinálja,mint sok évek óta legyező szájpecás!Alkonyat előtt még visszatérünk az előző napi Bull rablás helyére az erős cuccal.Most próbálom ki először az új szerzeményt egy G-Loomis GL3 8# botot és a Billy Pate Bonefish AR orsót ;-) Kicsit lágyabb,mint az RX8,de azért a süllyedő vég nélkül kimegy a 27m-es Vision Attact WF8I zsinór!A nehéz véggel már kicsit kalimpál,de a 20m feletti dobás azért simán megy.Jó lesz ez a lazacokra,kisebb vizeken.Eredmény nulla,besötétedik,mi vissza a városba,hambi vacsora,légykötés,kóma.Holnap folytatjuk.

folyt.köv.

Pityu

szabó levi írta...

Kurvajó Pityu,kár,hogy nem volt több bull.Intézem a zöldkártyám(-nk)-at.Várnak a Cutthroat-ok,hisz már ismernek.
csőőő:-levi-

Zsóti írta...

jó sz@r lehetett :D , várjuk a folytatást!

Névtelen írta...

Húú vazze, ez nagyon nagy jóra sikerült Pityu, no meg azok a halak, gratulálok nektek.
Üdv: Gyuszi

blow-fly-fishing írta...

jó peca volt! szép halakkal. gratula

Faszaaaaaaaaa!
Gratula a földimnek is,úgy látom jó tanítvány lett belőle!
Üdv:Locsi

Zoltán írta...

Qrva jó írás, és jó képek is!
Cutthroat rulez!!!!

BalázsZé

File István írta...

Köszi srácok! :-)
Örülök,hogy tetszik!Nemsoká jön a folytatás,csak egy kis időt kell rá szakítanom.A képfeltöltés sokáig tart és még van mit megmutatnom ;-)
Ahogy függőlegesen jöttek fel a mélyből a légyért,hát olyat még nem láttam!Bökdösés nem volt,csak lekapták és mentek is vissza a mélybe.Az az egyetlen óvatos volt,ami elfordult a légy alatt(legalábbis ennyit láttam).
Levi gyere,mutatok pár csodát ;-)Röviden kib...ott jó hely ez a Kanada ;-)))
Laci: tanul a csávó,elég gyorsan!Sztrímerezni már tud,szárazozni alakul és nimfával is sikerült fognia.Első próbálkozásra nem rossz sztem ;-)
Üdv mindenkinek!

Névtelen írta...

Q jó képek, q jó beszámoló! várjuk a folytatást! és ezekről a pér-paduc-szilva mixekről nem is hallottam.ez tul képpen a pér amerikai megfelelője?
Üdv,
F.Miki

File István írta...

Köszi Miki!
Ezek nem pérek.Ez a Rocky Mountain Whitefish.Ezen a néven megtalálod a neten.Van itt pér is,de fent északon,főleg Alaszkában.Az ua.,mint az európai(ránézésre),talán kicsit még nagyobb a "vitorla" a hátán.Sajna errefelé nincsen.A mixet a kinézetre értettem ;-)