2009. szeptember 23., szerda

Pink Salmon a Fraserből.

Az első legyezett Lazacom!
Természetesen vissza ment.
Egy utolsó fotó róla.
A vízcsepp ott maradt a gépen :-)


Az egyik legszebb,67cm.Ati,amikor hívtál épp ezt fárasztottam ;-)

Ennek volt a legszebb színe.

Horogra akadva...
Mindjárt megvagy!
Az egyik legeredményesebb légy a szájában.
A "ratyiszínű" legyeket eszik.
Egy szép male,C@R.
Lazac farok.
Orange Marabu.

Ez se rossz méret.
A kis gonosz pofa.
Ez szép volt.
Egy nagy female.
Torok.
Akkora,hogy nem fér a képre.
Ez hogy került ide?Egy kicsi white fish.
Ez volt az apraja.

C@R

Menj ;-)
A hatalmas száj csak kis legyeket evett.
Átlagos méret.


67cm





Húúúú!Hát hol is kezdjem?Legyen a legeleje.
Géza barátom adta az infót,hogy úgy hallotta megindultak a Pink lazacok felfelé a Fraseren,hogy a különböző ívó területekre jussanak.Akkor tuti infót kell szereznünk!Ezért felhívtam Tóni barátunkat,hogy tud-e valami hírt a halakról.Tóni a Fraser parton él egy gyönyörű farmon és első kézből tudtunk infóhoz jutni: fogják a Pinkeket!!!Még meg se tudtam köszönni,már rá is vágta,hogy "gyere ki a hétvégére"!Sokat nem kellett bíztatni és máris rábólintottam.1-2 telefon és már meg is volt,hogy ki visz ki.Előző este gyors légy kötés.A már korábban említett M&Y Flyshop-ban kapott tanácsok,tippek és a neten fellelhető képek alapján próbáltam a halaknak tetsző legyeket kötni.A boltban vett kicsi rózsaszínű,nagyfejű,vékony testű legyet próbáltam lekoppintani és ennek több variációját is megkötöttem.Ezen kívül a neten lelt lazac horogra kötött nedveseket,sztrímereket is kötöttem,hátha.Mint később kiderült ezek a nagy legyek teljesen hidegen hagyták őket.A kicsi,nagyfejű,ikrára hajazó legyek voltak a nyerőek.Ezek a halak szájában láthatóak.
Pink Salmon:
Az óceánban ezüst színű halak az édes vízbe érve elszíneződnek.A hátuk-oldaluk szürkészöld ,halvány rózsaszín sávval,a hasuk sárgás-fehér.A szájuk belseje fehér.A száj szélben komoly fogakkal.Az ívás előtt a tejesek(Male) "eltorzulnak",a testük ellaposodik a hátukon púpot növesztenek.Ebből adódik a becenevük is: Humpies.A szájuk csőrszerű,kampós.Az ikrások(Female) megtartják hosszúkás és hengeres formájukat.Szájuk kisebb,nem "kampós".
Átlagos méretük 1-2.5kg,ennél nagyobbak ritkák.A legnagyobb feljegyzett hal 6.8kg volt.Ezek a halak ívás után elpusztulnak.
2009.09.18.
Pénteken már nagyon vártam a meló végét!Éreztem,hogy valamit fognom kell a hétvégén(Nini,bizseregtem;-)tudod)Mondtam is a kollégáknak,hogy most halas lesz a kezem!
Délután érkeztünk a Mission mellett lévő hatalmas és gyönyörű környezetben lévő farmra.Kedves vendéglátóm,Tóni máris mondta,hogy cuccoljak és Ael kivisz még ma pecázni.Na nekem se kellett sok,pár perc múlva már a csónakban ültem.Ael egy 50+ tapasztalt öreg róka,ismeri a Frasert és már indultunk is.A 40LE Jet motor sebesen vitt minket a folyón felfelé.A Harrison és Fraser összefolyásnál álltunk meg először.Útközben rengeteg horgászt és néhány indián halászt is láttunk.A torkolattal szemben a kavics padon egymás mellett álltak a pecások.A felszerelés elég "necces" volt legyes szemmel.Itt főleg úgy horgásznak,hogy egy karabinerbe akasztanak egy nagy 50-80g gömb ólmot,utána kötnek egy 2-3m-es előkét aminek a végén van a horog egy rikító színű pamaccsal.Ezt bedobva sodortatják-görgetik a fenéken és a tátott szájjal vonuló lazacok beleakadnak.Elvileg a szájába kellene akadni,de gyakorlatilag én csak kabátba akadt halakat láttam kiráncigálni.Szó szerint kirángatták a kavicsra és,ha nem kellett nekik vissza rugdosták!Rossz volt nézni.....Láttam legyeseket is,de ezek kezdők lehettek(a dobó technikából ítélve)+gájd "vigyázta" a bénázásukat.Néha már a 10-12m is összejött nekik 2kezes bottal :-)))
Mondtam Ael-nek,hogy ez itt nem túl szimpatikus és ő is rögtön bólintott,hogy menjünk vissza a házzal szemben,mert az jobb pálya.Ezen a szakaszon már csendesebben folyt a víz és jól gázolható,sekély,kavicsos volt a meder.Itt is elég sokan voltak a horgászok,de ez szinte minden kavics padra elmondható volt.Még ki sem kötöttünk már láttam,hogy itt is,ott is görbülnek a botok!Itt vannak a halak!Gyorsan kikötöttünk és már dobtunk is.Szégyellem bevallani,de igazság az,hogy az első 3 dobást ezzel a szerencsétlen görgetős szereléssel dobtam.3-ik dobásra akadt meg az első LAZACOM!Sajnos ráadásul kívülről.A fotó elkészülte után már szereltem is a RX8-ast.A szerelés a 8-as botból,Vision WF8I,1x-es előke és 0.22-es Stroftból állt.Közben folyamatosan ugrottak,forogtak,buktak a kisebb-nagyobb lazacok.Legyezve is hamar megvolt az első Pink lazacom!A nevéhez hűen pink színű légyre jött.Hihetetlen erősen védekeznek!Mivel későn érkeztünk,így hamar ránk sötétedett.Az első 1-2 órás peca eredménye 4db Pink lazac,ami mind male(tejes) volt.Ael meg is jegyezte,hogy ma "fathers' day" van.A helyiek azt mondják a tejesek húsa nem túl jóízű(túl zsíros),így ezeket vissza "engedik"(dobják,rúgják) és a finomabb ikrásból viszik el a napi engedélyezett 4db halat(már aki betartja).Boldogan az első "jó"halak élményével repesztettünk vissza a csónakkal,ahol már a vacsora várt minket.
2009.09.19.
Az este eleredt eső még reggel is esett.A neten néztem az előre jelzést és biztató volt.Elvileg a műholdkép alapján nem is kellene esnie itt.Mindegy,reggeli után ha esik,ha nem peca!!!Még be sem fejeztem a kaját,már elállt az eső.Gyors cuccolás után irány a motorcsónak.Okulva az előző napból a sok fölös motyót már otthagytam a házban és csak a szükségeseket vittem magammal.A túloldalon már sokan nyomták.Az előző esti hely még szabad volt,oda álltam.Az idő nem volt túl barátságos,a felhők jöttek-mentek, erős és hideg szél fújt.Szerencsére hátulról így a dobásban nem zavart sokat.Azt mondják az édes vízben a lazacok már nem nagyon táplálkoznak.Ez részben így is van,de a sodródó ikrákat szeretik csipegetni.Ezért kisméretű,de nehéz "szemmel"kötött legyeket dobtam nekik és húzás nélkül,csak a folyással sodortattam az 1-2m-es vízben.Innentől kezdve egész nap dobás-fárasztás-dobás-fárasztás ment.A 8-as botot úgy vágták perecbe az 1-3kg halak,hogy csak kapaszkodtam a végébe!A 0.22-es Stroft egész jól bírta,de 4 hal így is elvitte a legyemet.Utána kapcsoltam csak,hogy clear a zsinórom és minek a hosszú előke???A vastagabb vékonyodó végére kötöttem a legyet és így több szakításom már nem volt.Vigyáznom is kellett,mert már csak 2db halat is fogó legyem maradt!Félelmetes erejük van a lazacoknak!Nem volt ritka a 20-30m-es kirohanás!Hal nekem még nem húzta ki a backinget,de most volt,hogy 10-15m is kint volt belőle!Közben a bot karikában és csak húúúúzzzzz......A kirohanó hal amikor feltépte a lefejtett zsinórt néha úgy pofán vágott,hogy majd kiverte a szemem.Időnként az ujjam is megégette a zsinór stb.Ennyit még sosem dolgozott a Pfluegger fékje!A halakat csak orsóval lehetett fárasztani,a kézzel behúzás lehetetlen volt.Kirohanások,ugrások,fröcskölések tarkították a fárasztást.Hihetetlen nap volt!
28db Pink volt a nap végén kézben és még vagy 15 leakadt.
2009.09.20.
Az időt mintha kicserélték volna!Szép napos,tiszta lett reggelre és a szél is sokat csendesedett.Az előző napi dzsekis pecát felváltotta a pólós-inges.Reggeli után már mentünk is a túloldalra,ahol ismét csak elég sokan próbálkoztak és szemmel láthatóan nem eredménytelenül.Egyszerre többen is halat "fárasztottak".Én a már "ismert" helyemre álltam,ami egyedüliként volt szabadon hagyva(kb.200m).A forgatókönyv ua,mint előző nap,de tanulva a hibából,már előke nélkül,direktben a vékonyodóra kötött léggyel kezdtem.Nem is volt 1 tépésem sem.A napot 23db lazaccal zártam!Akasztottam vmit,ami 20m legyező zsinórt és+20m backinget vitt ki elsőre és utána akadt le,pedig perecben volt a 8-as és az előke is erős volt.Nem tudom mi volt.A folyó közepén időnként nagyon komoly halak mozogtak.Állítólag van már néhány Chinook lazac is,ami akár 30-35kg is lehet és akadhat már Chum is,ez 4-10kg átlag súlyú!Nem mellesleg láttam egy 1,5m körüli Sturgeont is fordulni delfin módjára!!!
Aminek külön örülök,hogy sok halam szájban akadt.Rajtam kívül senki sem próbált szájba fogni halat .........még a felettem horgászó legyesek is a külső akadásra játszottak!Sztrímert húzták vadul a "gájd" tanácsára és minden hal,amit láttam az farokkal,háttal,hassal előre jött kifelé.Ezt tetézte néhány kimondottan gereblyéző mozdulatokkal "horgászó" pöcs!Hihetetlen,hogy itt mennyire nem tisztelik a halakat!Rengeteg szabály,tilalom védi őket,de ez ellen nem tesznek semmit.Az indiánok meg azt csinálnak,amit csak akarnak.Hálóznak,elrekesztenek folyókat és viszik a lazacot tonna számra.Az ok,hogy ezek a halak elpusztulnak az ívás után,de ennél azért tisztességesebb bánásmódot érdemelnének!Na de térjünk vissza a pecához.
Technika:
Arra hamar rájöttem,hogy húzni nem szabad,mert tök mindegy milyen kicsi a légy,a horog akkor is előbb vagy utóbb beleakad egy halba.Ennek esélyét csak a lassú csalivezetéssel lehetett csökkenteni.A dobás mint nimfázásnál kicsit felfelé történt és csak a víz sebességével feszesen tartott zsinórral sodortattam a legyet.Ez tetszett a halaknak,mert heves rántásokkal,kézbőlbotkivevős húzásokkal kapták el a legyet.Néha egész közel a parthoz vagy időnként tőlem alig pár méterre akadtak a halak.Volt nem 1 olyan lazac,ami tőlem mindössze 3m-re fordult!A bot spiccel elértem volna.Lényeges dolog,hogy elvileg BC-ben csak barbless horgot lehetne használni,ennek ellenére csak szakállas legyeket árulnak a boltokban!Én a Skalka és a Partridge szakáll nélküli horgait használtam,valszeg emiatt is fordult le több halam.A nagy Skalka 4-es sztrímeres horgát(erre kötöttem a gülüszemű-pink nagyfejű legyet) össze hajtogatták a halak!A nap második felében már minden hal után vissza kellett hajtani a horgot az eredeti formájára.:-) erősek na!
Az idő gyönyörű volt,a hely pazar a halak elképesztőek!3 hónapja vártam egy hasonló pecára!Végre eljött!Jövő hétvégén ismét peca,a Vedder River lesz a cél.ez a Fraser egyik mellék folyója és feljönnek a halak ide is.
Külön köszönet Simor Antinak,aki vendégül látott ezen csodálatos hétvégén és hozzásegített az első lazacaimhoz!
Remélem mindent leírtam,ha nem majd szóljatok.:-)))

Pityu

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nna, ezt vártuk tőled!
Végre valahára elemedben lehettél. Csodálatos, gratulálok és csak kicsit vagyok sárga! :)
Üdv: Ossy

Névtelen írta...

Szép szüret volt Pityu...
üdv.: -levi-

Névtelen írta...

Pityu ez király lehetett.Gratulálok a halakhoz.Izomláz megvolt?:D Üdv András.

Névtelen írta...

Ez igen Pityu, végre beindultál! Nagyon komoly élmény lehetett.
Grat+Üdv,
F.Miki

Pityu írta...

Köszi-köszi mindenkinek!Nagyon komoly volt!Hihetetlen erősek a méretükhöz képest.Azt sosem gondoltam volna,hogy az RX8 erőlködik majd egy 2-3kg hal alatt!Már szemezek az utóddal:G-Loomis Roaring River GREASED LINE DEVERON spey bottal.Remélem hamarosan a "nagy tesókba" is bele futok ;-)Na az lesz még nagy peca!
Üdv mindenkinek!Sziasztok!
Pityu

Névtelen írta...

Grat Piytu!
Na ennyit arról, hogy a pinket csak gereblyézve lehet megfogni, csak tudni kell horgászni ;)
CSB

Pityu írta...

Köszi Bali!
A baj az,hogy meg sem próbálják!Így nehéz szájban fogni.Úszózva még fogják is,de görgetve és "pergetve" csak kívülről!Még az úszózók között is van,aki szándékosan belerántja a halakba a horgot!Erről majd írok egy bejegyzést.

Üdv:
Pityu

Névtelen írta...

Pityu,videók,meglepetés???(mikor jönnek?követeljük!!! :-) )

-levi-